fredag 9 november 2007

Min vänstra fot

Min vänstra fot är större än min högra fot. Inte ens ett halvnummer större skulle jag tro, men absolut större.
Det är inte så konstigt, den människa är väl inte född som är helt symmetrisk. Jag tror (om än inte 100 procent säker) att varje människas vänsterfot är större än den högra, att vår ”hjärtsida” är kraftigare byggd.
Därför undrar jag varför alla skoaffärer använder högerskor som provskor? När man tänker köpa skor och har lyckats prova sig fram till en högersko som passar bra, så måste man komma ihåg att 1) högerfoten är lite mindre och 2) den sko som passar har provats av flera och därmed lästats ut lite. När expediten väl fått fram matchande vänstersko från de hemliga gömmorna bakom kulisserna så känns det inte som om det är ett par av samma skor utan två helt olika skor. Vänsterskon är mycket trängre.
Det vore smartare att skylta med vänsterskon, tycker jag. Går den på så kan man vara säker på att få på sig högerskon utan problem också.

Inga kommentarer: