söndag 11 november 2007

Irriterande plastigt

Finns det något jag tycker det borde vara straffskatt på – för avsändarna, inte mottagarna förstås – så är det plastomslag på reklamtrycksaker. Oljekris eller inte, plastomslagen är ett fullständigt idiotiskt utnyttjande av naturresurser.
Många trycksaker klarar leverans utan inplastning, så varför inte alla?
Handgreppet att slita av plasten från trycksaken och gå med den till papperskorgen tar min tid, inte mycket men dock. Självklart är det en poäng för avsändaren att jag måste ägna tid åt trycksaken, det tvingar mig ju att se den i mängden reklam. Men det blir en irriterande avvikelse från trycksakens transport från brevlådan till återvinningen - i mitt fall ligger återvinningen mellan brevlådan och papperskorgen och därmed blir papperskorgsresan en logistisk anomali. Det händer Ytterst Sällan att jag är intresserad av trycksakens innehåll.
När jag tänker efter så är det inte bara reklamtrycksaker som är inslagna i plast. Även bokklubbar och andra har förfallit till bruket. Jag får väl helt enkelt bojkotta de bokklubbar som plastar sina månadsutskick. Så!

Inga kommentarer: