onsdag 7 november 2007

Himmelska Fridens Torg – i Stockholm?

Igår när jag väntade på bussen på Odenplan kände jag mig som om jag befann mig på en helt annan plats eller i en helt annan tid än just där och då.
Från fönster och balkonger överallt hängde röda skynken, gardiner, scarves, handdukar...
Anledning: aktionsgruppen "Stoppa Odenplansgallerian" visar vad den tycker om utbyggnadsplanerna för Odenplan genom att hänga ut röda tygstycken till allmän beskådan på fasaderna.
I dagens nummer av Stockholm City bedyrar en av aktionsgruppens medlemmar att den röda färgen är vald för att den är en stoppfärg och att "Detta har varken med Burma eller kommunismen att göra".
Ändå inträder en känsla av att jag befinner sig mitt i en kommunistisk samhällsordning när jag ser upp mot alla de röda "vajande fanorna" på husfasaderna. Vilket känns lite absurt: det är ju knappast de illröda i vårt samhälle som bebor lägenheterna från förra sekelskiftet runt Odenplan.
Hade jag själv förmånen att bo där så kanske jag skulle ansluta mig till aktionsgruppen – men det vete tusan om jag ändå skulle vilja hänga ut en röd fana från balkongen. Den bär för mycket symbolik. En annan signalfärg kanske skulle göra fler benägna att engagera sig mot galleriabygget. Vad vet jag?

Inga kommentarer: