lördag 22 augusti 2009

Vad är det som är så farligt?

Det pågår en kampanj mot homosexuella människor i Irak. Tortyr och mord är vardagsmat, man har hittat ett stort antal dödade på senare tid.
I ett tv-inslag berättade en man hur han var tvungen att fly från Irak på grund av sin sexuella läggning. ”Jag låg i min säng, det var mitt i vintern. Min mor kom in och grep mig runt halsen. Hon sade: ’Du är en äcklig människa. Jag har satt dig till världen men nu måste du dö, du är homosexuell.’ Så kallade hon in min bror, som hade en pistol för att skjuta mig där i sängen. Jag hoppade ut genom fönstret, fick gå på gatorna i bara kalsonger och T-shirt, men lyckades till sist fly.” (Knappast korrekt återgivet, men ändå.). Han lyckades fly till Sverige 2004, annars hade vi förstås inte hört hans historia.
Jag bara undrar, på vilket sätt är homosexualitet ett så stort hot att man måste ta till tortyr och mord för att stävja det? Homosexualitet är lika vanligt bland ”vanliga djur” som bland oss människor. Det är en del av naturen. Så varför känner sig många så hotade av det? Är homosexualitet samhällsfarligt på något sätt? I så fall hur, det undrar jag!
Egentligen borde vi väl i dessa befolkningsexplosionens dagar vara tacksamma för att det finns människor som söker sig till partners och förhållanden där fortplantning inte är det allom drivande. Heterosexualitet, som bidrar till ökad folkmängd, kanske är en större fara för världssamfundet?
En annan sak, verkar det inte som om homofobin är större bland män än bland kvinnor (även om ”den ömma modern” ovan motsäger detta – men vi får väl anta att hon är fullständigt hjärntvättad)? Den heteromaxade mannen känner sig mer hotad av bögar/flator än vad de flesta kvinnor gör. Kan det bero på att han är rädd att blir betraktad som ett sexobjekt av testosteronstinna hannar, för det är lite obehagligt? Ja, det är ju en jobbig situation, oftast vill man ju bli betraktad som ”människa” och inte som sexobjekt – i alla fall vill man helst själv avgöra när det ska handla om sex. Hoppsan, liknar möjligen detta en situation som många tjejer upplever i förhållande till vissa heteromaxade män?

Inga kommentarer: