söndag 30 augusti 2009

Att jobba eller inte jobba, det är frågan

Arbetslöshetsersättningen har blivit lägre sedan 2006. Det är förstås besvärligt för de arbetslösa. Men utgångspunkten för ersättningsnivåerna måste väl ändå vara att det rimligtvis ska löna sig bättre att arbeta än att gå på a-kassa.
I ett nyhetsreportage tillfrågades en arbetslös huruvida han tyckte att lägre a-kassa gav ett större incitament att skaffa jobb.
”Nej”, tyckte han. ”Det är fel att jag ska vara tvungen att ta ett jobb under min utbildnings-/erfarenhetsnivå för att jag inte har råd att säga nej på grund av låg a-kassa. Med högre ersättning kan jag vänta tills det kommer ett jobb ’på min nivå’ när det har blivit bättre tider igen längre fram.”
Jag tycker det är en rätt underlig inställning till arbete för brödfödan. Om man nu blir erbjuden ett jobb är det väl bättre att ta det – att kunna försörja sig själv och inte tära på statskassan – även om det är under ens nivå kompetensmässigt?! Att man tar ett jobb hindrar ju inte att man fortsätter söka ”det rätta” jobbet. Det kanske till och med är lättare att få ett lämpligare jobb om man har en anställning att visa upp när man söker, det talar i alla fall om att man är villig att göra rätt för sig!

Inga kommentarer: