lördag 22 december 2007

Iskall tobak

Jag har inget principiellt mot rökare, de är också människor. Rökte för övrigt själv i ett antal år, men det är inget jag är stolt över.
Rökning är ju ett ovanligt korkat nöje. Förutom de vanliga hälsoaspekterna så framstår miljöaspekten som en stark anledning till att lägga av.
Hörde en intervju med en pensionerad medicine professor (tror jag han var) som berättade att det inte finns någon gröda som besprutas så hårt som tobak. Det känns ju inte så fräscht, om man säger så.
Dessutom, vilket var intressantare, menade han att eftersom blodkärlen hos rökare drar ihop sig så mycket (och det har jag ett starkt minne av från min egen tid som tobaksbrukare) att de har svårare att hålla värmen i kroppen. Vilket gör att de ofta har det varmare inomhus än andra. Enligt honom skulle vår genomsnittliga inomhustemperatur sänkas med tre grader om alla slutade röka. Vilken energivinst i ett större perspektiv! Ett riktigt bra skäl till att fimpa tycker jag.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Läser din blogg då och då och passar på att plugga en julhälsning till dig och Sigge från mig och Lena;

http://www.elfyourself.com/?id=1419642937

Anonym sa...

Om vi minskar vår köttkonsumtion med 10% skulle miljön må mycket bättre. En idisslare (typ kossa) skiter ur sig 600 liter metangas per dygn. Att röka eller icke röka kan diskuterar och ältas i det oändliga. Har testat bägge varianterna ett otal gånger och märker ingen skillnad så länge som jag inte stör någon med mitt osande. Jag märker inget annat än att jag ökar i vikt och på så sätt blir lika farligt kostsam för sjukvården. Åk kommunalt, släck lyset, stäng av vattnet när du borstar tänderna, duscha sparsamt, ät grönt och skönt och sortera dina skitiga sopor. Våga vägra julen med sin överproduktion och överkonsumtion. Annars med förresten. Våga vägra överflödet av allt. Tack för orden. Snart finns inte jorden. Barbro S

Anonym sa...

Ni äro några av det utvalda till asarnas bord. Men först måste ni finna edra rätta bordsnamn. Starten på ert äventyr börjar på;
http://invitationnewyear.blogspot.com

Har ni de gamles visdom kommer ni att vara värdiga.