torsdag 25 september 2008

Samtal med hemtjänsten

Ylva, Stockholm: Hej, jag ringer för att tala om att min far har lagts in på Sundsvalls sjukhus en tid. Men det kanske ni redan visste?
Områdesansvarig, Hemtjänsten, Sundsvall: Ja, sådant får vi reda på.
Y: Jag var där uppe i helgen och har anlitat en städfirma som ska grundstäda hans lägenhet. Det vore bra om ni kunde ta reda på hans tvätt medan de är där.
Oa: Nej, det går inte! Vi får inte gå in i lägenheten om han inte är hemma.
Y: Jaså. Men då är det väl lika bra att du skickar tillbaka min nyckel till lägenheten som jag sände till er i slutet på sommaren?
Oa: Ja, visst… men det blir ju en kostnad för oss! Kan du inte komma och hämta den?
Y: Nej, jag bor som du vet i Stockholm, så det blir svårt.
Oa: Men du var ju här över helgen som gick?
Y: Ja, men jag kan naturligtvis inte åka upp varje vecka. Och åker jag upp blir det över någon helg igen och då jobbar inte ni.
Oa: Nähä! Men då kan vi göra så att vi kastar in nyckeln genom brevinkastet till hans lägenhet i stället, så kan du hämta den där.

(Undrar just hur jag skulle komma åt den då? Med hjälp av låssmed? "Men skicka den mot faktura då!", avslutade jag.)