tisdag 22 juli 2008

Marknadsföring av ondo

Nu är jag riktigt arg.
Min far, 84, fick för någon tid sedan ett antal introduktionserbjudanden i form av "presenter" i form av kalsonger, strumpor, rakblad... ja, lite olika, som man prenumererar på om man inte säger nej. Han, som inte är riktigt hemma i hur saker marknadsförs nuförtiden, gjorde väl ingenting. Hämtade inte ut något från posten (var nu den är någonstans). Kom det något paket i hembrevlådan så öppnade han och tänkte inte mer på det.
Sedan kom fakturorna. Och eftersom han inte utnyttjat någon tjänst så betalade han inte.
Sedan kom inkassokraven. Gång på gång på gång.
Intressant är att flera av de företag som skickat på honom "introduktionserbjudanden" har olika namn, d v s firmor, men samma adress. Och inkassoföretaget, som under resans gång bytt namn, är detsamma för de olika företagen.
Fråga 1: Varför skickar företag erbjudanden om att "prenumerera" på kalsonger, strumpor o s v till en 84-årig man?

a) Hur många äldre män finns det som plötsligt lägger om rutinerna i fråga om underklädesanskaffning - om de ens måste skaffa några nya?
b) Hur många äldre män finns det som har stenkoll på vad som landar i brevlådan, vad som är harmlöst och vad som kan leda till obehagliga betalningskrav?
Kan det finnas någon inte helt rumsren affärsidé i bakgrunden?
Fråga 2: Hur många gånger går följderna av sådana här erbjudanden till inkassoföretag av obskyr sort?

Kan det finnas någon systematik i detta? - "Vi skickar ut småsaker som ska betalas oavsett vad, ni får inkassera, vi har båda vunnit på dealet".
Kan det finnas någon inte helt rumsren affärsidé i bakgrunden?
Jag tror tamejtusan jag måste vända mig till Plus-Sverker!

Inga kommentarer: