torsdag 26 juni 2008

Klagomålsavdelningen

Igår ansökte jag om nytt pass. På lunchen tog jag mig till närmaste passexpedition, den enda på mils avstånd. Tog en nummerlapp och konstaterade att ”det här tar nog tid”. Så jag gick till en butik några kvarter bort, köpte mig en lunchmacka som jag åt i godan ro i polishusets trädgård. Efter rundlig tid gick jag in igen och konstaterade att ”det här tar nog väääldigt lång tid”. Med det tempot skulle jag behöva vänta cirka tre timmar till. Eftersom en timme lunch redan hade förflutit så jag gav upp och åkte till jobbet.
Efter arbetstid åkte jag tillbaka, tog ny nummerlapp och väntade i ytterligare en och en halv timme. Kom fram till luckan och klarade av ärendet på kanske fem minuter (passfotot kommer att visa en Mycket Förgrämd Kvinna).
Passpolisen meddelade att passet blir klart om fem arbetsdagar och då kunde jag hämta ut det där. ”Hämta ut det här?? Kan man inte få det hemskickat, som med körkort??” Nej, det måste hämtas där.
Så nu har jag att se fram emot lika lång kötid för att hämta ut passet. Fråga: ska man verkligen behöva ta ut två halva semesterdagar för att skaffa ett pass?
På Polisens hemsida varnar man för långa köer, särskilt i början på veckan. Men om man nu vet om hur det brukar se ut, varför inte öka servicegraden genom att öppna några kassor till? Igår var mer än hälften stängda. Och varför är det så polisstationer som har befogenhet att utfärda pass?

Inga kommentarer: